Regelgeving

Regelgeving drone per 1 januari 2024

31 december 2020 is de regelgeving omtrent het gebruik van drones voor het eerst echt drastisch veranderd. Zo is het verplicht, voor iedere drone-piloot, een certificaat te hebben om met een drone te mogen vliegen, tenzij deze lichter is dan 250 gram.
Heeft de drone van < 250 gram wel een camera. Dan moet de drone geregistreerd zijn bij het RDW.
Is de drone lichter dan 250 gram en heeft deze geen camera, dan is de gebruiker vrijgesteld om de drone te registreren en mag deze direct worden ingezet.
Heeft de drone een gewicht > 250 gram, dan moet de gebruiker een certificaat hebben dat aansluit bij het type drone dat hij/zij gebruikt en moet hij/zij de drone geregistreerd zijn bij het RDW.
Tot op de dag van vandaag is dit ook nog niet aangepast. Wel zijn er andere regels bijgekomen sinds 1 januari 2024. Om dit duidelijker te maken, moeten we even terug naar hoe het vóór 2024 was.

Subcategorieën drone

Een drone heeft een maximum gewicht om op te stijgen. Het maximale gewicht van de drone, of wel het MTOW (maximum takeoff weight), geeft aan in welke subcategorie de drone valt.
Zo viel een drone tot 500 gram onder subcategorie A1, een drone vanaf 2,5kg viel in subcategorie A3

Tot januari 2024 was er een overgangsregel voor drone-eigenaren waarvan de drone nog geen Cx-label had (C-Class Marking). Hierdoor was het tot die periode mogelijk om met een ouder type drone te vliegen in een bepaalde categorie. Na 1 januari 2024 is dit helemaal op de schop gegaan en vallen de oudere types terug in strengere categorieën.

De subcategorieën op een rijtje:

  1. Drone subcategorie A1
  2. Drone subcategorie A2
  3. Drone subcategorie A3
  4. De specifieke categorie

1 t/m 3 zal het meeste van toepassing zijn, punt 4 (specifieke categorie) is gebonden aan hele andere eisen en voorschriften, alsook diepgaande opleidingen, andere registratie, maar ook andere mogelijkheden (en onmogelijkheden). Het gros van de dronepiloten vliegt t/m categorie A3, waarvan ik verwacht dat de meeste binnen subcategorie A1 vallen.

Open categorie voor drones

De open categorie is de categorie waar de meeste dronepiloten zich in bevinden. Ook hier gelden vele regels wat het vliegen, ook in de “open categorie” niet “open” maakt. Lees je hierom altijd goed in en bekijk welke restricties er gelden in jouw specifieke omgeving! Als informatiebron kan je hiervoor heel goed de website van Godrone raadplegen.

Drone subcategorie A1, A2 en A3:

Waar eerder de drone zonder CX-label werd gekoppeld aan een subcategorie passend bij het gewicht van de drone, is daar sinds 1 januari 2024 een duidelijke aanpassing ingevoerd. ALLEEN wanneer de drone zonder een Cx-label lichter is dan 250 gram bij het opstijgen wordt deze nog behandeld als drone die valt in de subcategorie A1. Dit houdt in:

  • Vlieg niet over een grote groep mensen.
  • Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen.
  • Registratie plicht, wanneer de drone een camera aan boord heeft
  • Opleiding is niet nodig
  • Minimale leeftijd van piloot geldt niet*

*Bij minderjarige kinderen is de ouder/voogd vanuit de wet gezien altijd eindverantwoordelijk!

Alle andere drones vallen standaard in subcategorie A3, wat inhoudt:

  • Vlieg niet over omstanders.
  • Houd de drone op een veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaartuigen, en zorg voor minstens 150 meter afstand van residentiële, commerciële, industriële en recreatieve gebieden.

Hierdoor zijn veel drones die voor 2024 zijn aangeschaft minder makkelijk inzetbaar geworden.
Via de website van EASE is na te gaan of je drone in aanmerking komt voor een cx-label. (Engelstalig). Valt jou drone hieronder, dan heb je (mogelijk) mazzel!

Drone regels vanaf 1 januari 2024

Vanaf 1 januari 2024 hebben de nieuwe drones een Cx-label (C-Class Marking). Hierdoor is het mogelijk dat een drone die doorgaans zwaarder is, toch in een gunstige categorie valt. Een belangrijke bijkomende regel is dat iedere drone van meer dan 250 gram en minder dan 25 kilo is voorzien van Remote ID. Dit houdt in dat de drone continu een signaal geeft waar deze zich bevind, maar ook dat de bestuurder te traceren is. Als piloot ben je nu minder anoniem dan daarvoor. I.v.m. de AVG zijn hierover diverse discussies tot stand gebracht. Uiteraard zin er ook tal van voordelen, waaronder:

  • Luchtvaartuigen zien de drones op de radar
  • Als droneoperator zie je ook het overige vliegverkeer + hoogten op het scherm
  • Bevoegde BOA’s kunnen beter handhaven op verkeerd gebruik van de drone, waardoor stiekeme vliegers eerder worden getraceerd.

Regels voor drones met Cx-label (bron: Rijksoverheid)

Drone regelgeving 2024

Disclaimer

Deze pagina laat beknopte informatie zien omtrent de regelgeving die geldt voor drones. De website van Rijksoverheid voorziet in de meest actuele en uitgebreide omschrijvingen. Voor de volledige omschrijving van de nieuwe regels verwijs ik je door naar deze website. Didrone stelt zich niet verantwoordelijk voor het delen en opvolgen van de getoonde informatie.

Deze regelgeving geldt binnen de EU, maar binnen de EU kan er per land worden afgeweken van de regelgeving zoals wij die kennen. Lees je dus per EU-lidstaat goed in!

Wij adviseren je daarom de volgende websites te raadplegen:

Bron: Rijksoverheid